Statut
Załącznik
do Uchwały Nr XL/456/09
Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach
z dnia 25 września 2009 r.
STATUT
dzielnicy Czerwionka Karolinka
w Gminie i Mieście Czerwionka-Leszczyny.
I. Postanowienia ogólne.
§ 1
Wspólnotę lokalną dzielnicy stanowią jej mieszkańcy.
§ 2
1. Dzielnica Czerwionka Karolinka jest jednostką pomocniczą Gminy i Miasta Czerwionka-
Leszczyny zwaną dalej „gminą”.
2. Dzielnica Czerwionka Karolinka obejmuje terytorium o powierzchni 267 ha. Dokładny przebieg
granic ukazuje mapa stanowiąca załącznik Nr 1 do statutu.
3. Zasady tworzenia, znoszenia lub zmiany granic dzielnicy jako jednostki pomocniczej gminy,
określa statut gminy.
4. W dzielnicy nie tworzy się jednostek niższego rzędu.
5. Organizację i zakres działania dzielnicy określa niniejszy statut zwany dalej “statutem”.
II. Zakres działania i zadania dzielnicy.
§ 3
1. Do zakresu działania dzielnicy należą sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym a także
powierzone jej przez Radę Miejską służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb i poprawie
warunków życia jej mieszkańców.
2. Organy dzielnicy w sprawach należących do jej zakresu działania mają dostęp do materiałów
i informacji z jednostek organizacyjnych gminy na prawach wynikających dla pracowników
Urzędu Gminy i Miasta z instrukcji i zarządzeń dot. obiegu dokumentów.
§ 4
Do zadań dzielnicy należy:
1) działanie na rzecz rozwoju samorządności społeczności lokalnych, w tym udzielanie
informacji, pomocy organizacyjnej oraz opiniowanie wniosków o utworzenie osiedli
o zwartej zabudowie,
2) reprezentowanie interesów społeczności dzielnicy względem organów gminy, organów
administracji rządowej i innych podmiotów życia publicznego,
3) organizowanie zbiorowej działalności społeczności dzielnicy w sprawach publicznych
mających znaczenie dla gminy, województwa, kraju,
4) współdziałanie z organami gminy oraz ze szkołami i innymi jednostkami organizacyjnymi
gminy, placówkami służby zdrowia, stowarzyszeniami, instytucjami, organizacjami
społecznymi i innymi organizacjami mieszkańców zainteresowanych rozwiązywaniem
spraw związanych z ich miejscem zamieszkania, a także z innymi dzielnicami i sołectwami
gminy,
5) uczestniczenie w komisjach:
a) konkursowych wybierających dyrektorów miejsko-gminnych placówek działających
w dzielnicy z wyjątkiem postępowań konkursowych regulowanych ustawowo (np.
szkoły),
b) odbioru robót należących do zadań zlecanych i finansowanych przez gminę,
realizowanych na obszarze dzielnicy, ze szczególnym uwzględnieniem zadań
finansowanych ze środków dzielnicy,
6) wnioskowanie do organów gminy oraz Urzędu Gminy i Miasta i jednostek komunalnych,
a także innych jednostek funkcjonujących na obszarze dzielnicy, w sprawach istotnych dla
społeczności lokalnej, a w szczególności w sprawach:
a) lokalizacji obiektów o znaczeniu publicznym,
b) organizacji usług zdrowotnych,
c) likwidacji samowoli budowlanej,
d) projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących
terenu dzielnicy, w tym zgłaszanie postulatów przed ich sporządzeniem,
e) inwestycji komunalnych oraz rozwiązań ruchu komunikacyjnego,
f) funkcjonowania Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej,
g) wyróżniania osób szczególnie zasłużonych dla gminy w trybie ustalonym przez Radę
Miejską,
h) funkcjonowania komunikacji publicznej,
i) nazw ulic, placów czy obiektów,
7) opiniowanie na wniosek lub z własnej inicjatywy spraw dotyczących społeczności lokalnej,
a w szczególności:
a) projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
gminy oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
dotyczących obszaru dzielnicy,
b) inwestycji komunalnych oraz rozwiązań ruchu komunikacyjnego,
c) tworzenia lub likwidacji placówek oświaty i upowszechniania kultury,
d) innych spraw przekazanych dzielnicy do zaopiniowania przez Radę Miejską lub
Burmistrza,
e) zmiany przeznaczenia budynku stanowiącego mienie gminy,
f) zmiany nazw ulic, placów czy obiektów,
g) ustanawiania indywidualnej formy ochrony przyrody,
h) lokalizacji pomników i tablic pamiątkowych,
8) ocena gospodarności oraz funkcjonowania przedsiębiorstw komunalnych i innych
jednostek wykonujących zadania gminy na terenie dzielnicy,
9) przyjmowanie mieszkańców w ich sprawach indywidualnych należących do zakresu
działania dzielnicy.
§ 5
Dzielnica posiada kompetencje opiniodawcze przy wyborze szczegółowych zadań w następujących
dziedzinach (zadania powierzone):
a) prace remontowe w obiektach gminnych, w przypadku ubiegania się o pomoc ze środków
dzielnicy,
b) prace remontowe dróg, chodników i oświetlenia,
c) tworzenie zieleńców i skwerów wraz z małą architekturą,
d) budowa ulic lokalnych wraz z oświetleniem,
e) lokalne wydarzenia kulturalne,
f) linii komunikacji publicznej,
g) zbycia nieruchomości komunalnych na terenie dzielnicy.
§ 6
Dzielnica prowadzi własną gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
§ 7
Organy gminy powiadamiają niezwłocznie dzielnicę o podejmowanych i projektowanych
rozstrzygnięciach.
Dzielnica jest zobowiązana udzielić opinii w terminie 14 dni od dnia doręczenia stosownego pisma
przewodniczącemu Zarządu Dzielnicy, chyba że organy gminy i przewodniczący ustalą w drodze
porozumienia inaczej. Nieudzielenie opinii w w/w terminie oznacza akceptację dla projektowanych
przez władze gminy rozstrzygnięć.
§ 8
Na wniosek Burmistrza poparty pozytywną opinią Rady Dzielnicy, Rada Miejska może upoważnić
Zarząd do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.
III. Organy dzielnicy.
§ 9
Organami Dzielnicy są:
1) Rada Dzielnicy,
2) Zarząd Dzielnicy.
1. Rada Dzielnicy
§ 10
Organem uchwałodawczym w dzielnicy jest Rada Dzielnicy, zwana dalej „Radą” o liczbie członków 15.
§ 11
1. Rada podejmuje uchwały w sprawach należących do dzielnicy.
2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1) opiniowanie spraw określonych wyżej w § 4 pkt 7, lit. a, b, e, f ,g, h oraz § 5 lit. c, d, i § 10,
2) wnioskowanie w sprawach określonych wyżej w § 4 pkt 6 lit. a, b, d, e, g, h, i,
3) wybór Zarządu dzielnicy oraz odwołanie członków i całego Zarządu,
4) decydowanie o podejmowaniu prac społecznych z jednoczesnym powołaniem
społecznych komitetów prac społecznych.
§ 12
1. Rada jest uprawniona do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej 8 członków Rady.
2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu z zastrzeżeniami
wynikającymi ze Statutu.
§ 13
1. Posiedzenie Rady zwołuje przewodniczący, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący.
Zwołuje go z własnej inicjatywy, bądź na wniosek Zarządu Dzielnicy.
2. Przewodniczący jest zobowiązany zwołać posiedzenie Rady na wniosek organów gminy
w terminie przez nie ustalonym. Organ gminy wnioskujący zwołanie posiedzenia jest
zobowiązany podać temat na 7 dni przed terminem posiedzenia.
3. Posiedzenie Rady Dzielnicy w sytuacji, gdy przewodniczący nie zwoła posiedzenia na wniosek
Zarządu Dzielnicy lub w przypadku określonym wyżej w ust. 2, zwołuje Burmistrz lub
upoważniona przez Burmistrza osoba. Dotyczy to także zwołania pierwszego posiedzenia po
wyborach. Pierwszemu posiedzeniu przewodniczy najstarszy wiekiem członek Rady.
4. Przewodniczący Rady może informować Burmistrza Gminy i Miasta o wszystkich terminach
posiedzeń Rady zwoływanych z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Dzielnicy.
5. Przewodniczący Rady winien przynajmniej raz w roku w terminie do końca maja, zwołać zebranie
z mieszkańcami celem przedstawienia sprawozdania z bieżącej działalności Rady i Zarządu
a także z wykonania wydatków finansowych poniesionych przez gminę na realizację zadań
w dzielnicy. W przypadku nie zwołania takiego zebrania zwołuje je Burmistrz powiadamiając
o tym mieszkańców i przewodniczącego Rady w terminie najpóźniej 7 dni przed wyznaczonym
terminem zebrania.
§ 14
1. Posiedzenia prowadzi przewodniczący lub zwołujący wiceprzewodniczący.
2. Posiedzenia są protokołowane. Protokolanta wybiera każdorazowo Rada na wniosek
przewodniczącego posiedzenia. Protokół i uchwały Rady podpisuje prowadzący obrady
i protokolant.
§ 15
Przewodniczący ogłasza uchwały przez rozplakatowanie w miejscach publicznych.
2. Zarząd Dzielnicy
§ 16
Organem wykonawczym dzielnicy jest Zarząd Dzielnicy, zwany dalej „Zarządem”.
§ 17
1. Do zadań Zarządu należy zarządzanie codziennymi sprawami dzielnicy, realizacja uchwał Rady
oraz wykonywanie innych czynności określonych niniejszym statutem.
2. W szczególności Zarząd:
- wykonuje zadania z zakresu administracji określonych w ustawach szczegółowych,
- utrzymuje stały kontakt z organami gminy,
- uczestniczy w akcjach pomocy w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych,
- uczestniczy w komisjach przetargowych przy zbywaniu mienia komunalnego na terenie
dzielnicy, poprzez wskazanego członka Zarządu,
- uczestniczy w odbiorach robót i usług realizowanych przez gminę na terenie dzielnicy,
poprzez wyznaczonego członka Zarządu,
- występuje z wnioskami inwestycyjnymi, porządkowymi i finansowymi,
- inicjuje prace społeczne,
- organizuje imprezy w dziedzinach kultury, sportu i wypoczynku,
- wydaje opinie i zgłasza wnioski w sprawach nie zastrzeżonych dla Rady Dzielnicy.
§ 18
1. Zarząd składa się z 5 członków w tym przewodniczący i wiceprzewodniczący.
2. Zebranie Zarządu jest prawomocne, jeżeli uczestniczy w nim najmniej trzech członków, w tym
przewodniczący lub wiceprzewodniczący. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością
głosów, w głosowaniu jawnym.
3. Zarząd przyjmuje regulamin pracy na pierwszym swoim posiedzeniu.
4. Z posiedzeń Zarządu sporządzany jest protokół.
5. Przewodniczący Zarządu informuje Radę o pracy Zarządu w okresie pomiędzy posiedzeniami
Rady.
IV. Wybory Rady i Zarządu.
§ 19
Radę wybiera się w głosowaniu powszechnym tajnym, bezpośrednim i równym. Zasady
przeprowadzenia wyborów określa załącznik Nr 2 do Statutu.
§ 20
1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego
bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy statutowego składu rady,
w głosowaniu tajnym.
2. Zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad.
W przypadku nieobecności przewodniczącego, zadania wykonuje wiceprzewodniczący.
3. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej
1 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.
4. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę
w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
5. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust.4, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji
przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji
z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała. Wybory nowego
przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego muszą się odbyć do 30 dni w trybie określonym
w ust.1. Posiedzenie Rady dla tego celu zwołuje Burmistrz lub upoważniony przez Burmistrza
zastępca. Prowadzi to posiedzenie osoba wyznaczona przez Burmistrza lub upoważnionego
zastępcę
§ 21
1. Zarząd Dzielnicy składa się z przewodniczącego Zarządu, wiceprzewodniczącego Zarządu
i trzech członków.
2. Przewodniczącego Zarządu wybiera Rada Dzielnicy spośród swoich członków w głosowaniu
tajnym przy nieograniczonej liczbie kandydatów bezwzględną większością głosów statutowego
składu Rady Dzielnicy. Głosuje się przez postawienie jednego znaku „X” obok wybieranego
nazwiska kandydata.
3. Wiceprzewodniczącego oraz członka Zarządu Dzielnicy wybiera Rada Dzielnicy odrębnie
spośród swoich członków tylko na wniosek przewodniczącego Zarządu, w głosowaniu tajnym,
zwykłą większością głosów. Stosuje się odpowiednio ostatnie zdania ustępu 2.
4. Funkcji w Zarządzie nie mogą pełnić przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy.
§ 22
1. Odwołanie Przewodniczącego Zarządu nastąpić może na wniosek najmniej 8 członków Rady,
w głosowaniu tajnym, większością najmniej 10 głosów.
2. Odwołanie wiceprzewodniczącego lub członków Zarządu nastąpić może wyłącznie na wniosek
przewodniczącego Zarządu w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
3. Rezygnację osoby wybrane do Zarządu, mogą składać na piśmie przewodniczącemu Rady.
4. W sytuacjach opisanych w ust. 1 – 3 uzupełnienie składu Zarządu, bądź wybór nowego Zarządu,
przeprowadza się w trybie określonym w § 21 ust. 2 i 3 statutu, w ciągu 30 dni od zwolnienia się
miejsca w Zarządzie.
§ 23
1. Kadencja Rady trwa 4 lata. Liczy się ona od daty wyboru i kończy z dniem wyboru Rady na nową
kadencję. Nowe wybory należy przeprowadzić w ostatnich trzech miesiącach tego roku,
w którym upływa kadencja. Rokiem tym jest drugi pełny rok kadencji Rady Miejskiej.
2. Kadencja Zarządu dzielnicy trwa 4 lata i kończy się z dniem wyboru pełnego składu nowego
Zarządu.
§ 24
1. Mandat członków Rady wygasa w następujących przypadkach:
- pisemnego zrzeczenia się mandatu złożonego przewodniczącemu Rady, przy czym
przewodniczący Rady dokonując zrzeczenia się mandatu, skład go Burmistrzowi,
- utraty biernego prawa wyborczego,
- skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane
z oskarżenia publicznego,
- śmierci.
2. Wygaśnięcie mandatu stwierdza Rada w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
3. Wygaśnięcie mandatu członka Rady skutkuje automatycznie wygaśnięciem członkostwa
w Zarządzie.
§ 25
Nowe wybory w przypadku opisanym w § 24, winne być przeprowadzone do 60 dni od stwierdzenia
wygaśnięcia mandatu.
Tak wybrany członek Rady pełni funkcję do końca danej kadencji. Zasada określona wyżej w § 23 ma
odpowiednie zastosowanie.
V. Kontrola i nadzór nad działalnością dzielnicy.
§ 26
1. Kontrolę nad działalnością dzielnicy sprawuje Rada Miejska za pośrednictwem Komisji
Rewizyjnej Rady Miejskiej, zgodnie z planem kontroli uchwalonym przez Radę.
2. Nadzór nad działalnością organów dzielnicy sprawuje Rada Miejska na podstawie kryteriów
zgodności z prawem, celowości, gospodarności i rzetelności.
3. Przewodniczący Rady Dzielnicy przekazuje Radzie Miejskiej uchwały z posiedzeń organów do
14 dni od ich podjęcia. O nieważności uchwały w całości lub części orzeka Rada Miejska
w formie uchwały do 60 dni od jej otrzymania. Nie zachowanie 14 dniowego terminu skutkuje
możliwością podjęcia przez Radę uchwały o nieważności do roku od daty podjęcia uchwały przez
organy dzielnicy.
4. Radni Rady Miejskiej, Burmistrz Gminy i Miasta lub upoważnione przez Radę Miejską lub
Burmistrza osoby, mają prawo:
a) wglądu do dokumentacji,
b) dokonywania wizytacji i uczestniczenia w zebraniach organów dzielnicy.
5. Rada Miejska i Burmistrz udzielają pomocy przewodniczącym organów dzielnicy w zakresie ich
działalności. Burmistrz udziela pomocy o charakterze organizacyjnym i administracyjnogospodarczym,
w tym również przy organizacji wyborów do organów dzielnicy.
§ 27
1. W razie powtarzającego się naruszenia przez Radę lub Zarząd przepisów prawa, Rada Miejska,
na wniosek 1 jej ustawowego składu, Burmistrza lub co najmniej 20% mieszkańców
uprawnionych do głosowania z obszaru dzielnicy, może odwołać organy dzielnicy w całości,
bądź jeden z tych organów.
2. W przypadku odwołania w powyższym trybie Rady wygasają automatycznie mandaty członków
Zarządu.
§ 28
1. W przypadku odwołania Rady z przyczyn określonych wyżej w § 27 nowych wyborów nie
przeprowadza się.
2. W przypadku odwołania z powyższych przyczyn Zarządu dzielnicy, wybory nowego Zarządu
przeprowadza Rada Dzielnicy do 30 dni od Uchwały Rady Miejskiej o odwołaniu. Zebranie Rady
dzielnicy zwołuje w tym przypadku Burmistrz w uzgodnieniu z przewodniczącym Rady. Prowadzi
je osoba wybrana spośród zebranych mieszkańców. Zasady określone wyżej w § 21 ust. 2 i 3
mają zastosowanie.
VI. Gospodarka finansowa.
§ 29
1. Środki finansowe dzielnicy stanowią:
1) fundusze wydzielone w budżecie gminy,
2) inne dochody przewidziane przepisami prawa.
2. Gospodarkę finansową dzielnicy prowadzi Zarząd, zgodnie z uchwałami Rady.
VII. Postanowienia przejściowe i końcowe.
§ 30
Zmiany statutu uchwala Rada Miejska z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Dzielnicy.
§ 31
Interpretację Statutu przeprowadza Rada Miejska.
Plik do pobrania:
Załącznik nr 2 do statutu dzielnicy Czerwionka Karolinka
Redakcja strony: StatutRejestr zmian
- Podmiot udostępniający informację:UGiM Czerwionka-Leszczyny
- Pierwsza publikacja:UGiM Czerwionka-Leszczyny2013-12-05 10:10:38
- Aktualizacja publikacji:UGiM Czerwionka-Leszczyny2013-12-05 12:36:03
- Wytworzenie publikacji:UGiM Czerwionka-Leszczyny2013-12-05 12:36:01
- Zatwierdzenie informacji:UGiM Czerwionka-Leszczyny2013-12-05 12:36:01