Statut
Statut Przedszkola numer 10 imienia Juliana Tuwima w Czerwionce-Leszczynach
Tekst ujednolicony - Stan prawny na dzień 01.09.2022r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Nr 10 im. Juliana Tuwima w Czerwionce – Leszczynach;
- Ustawie Prawo Oświatowe – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz.59);
- Ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz.1943 z późn. zm.);
- Statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola Nr 10 im. Juliana Tuwima w Czerwionce - Leszczynach;
- Dyrektorze i Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć organy działające w Przedszkolu Nr 10 im. Juliana Tuwima w Czerwionce – Leszczynach;
- Wychowankach – należy przez to rozumieć wychowanków Przedszkola Nr 10 im. Juliana Tuwima w Czerwionce – Leszczynach;
- Rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka uczęszczającego do Przedszkola Nr 10 im. Juliana Tuwima w Czerwionce - Leszczynach;
- Organie Prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę i Miasto Czerwionka - Leszczyny;
§ 2
- Przedszkole Nr 10 im. Juliana Tuwima w Czerwionce – Leszczynach jest przedszkolem publicznym w rozumieniu ustawy Prawo Oświatowe.
- Siedziba Przedszkola znajduje się w budynku nr 18 przy ul. Jana Pawła II w Czerwionce – Leszczynach.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina i Miasto Czerwionka - Leszczyny, która ma siedzibę w budynku nr 9 przy ul. Parkowej w Czerwionce – Leszczynach.
- Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty.
- Ustalona nazwa Przedszkole Nr 10 im. Juliana Tuwima w Czerwionce – Leszczynach używana jest w pełnym brzmieniu na pieczęciach i stemplach:
Przedszkole Nr 10 im. Juliana Tuwima w Czerwionce – Leszczynach
44 – 230 Czerwionka – Leszczyny
ul. Jana Pawła II 18
tel./fax (0-32) 43 12 040
REGON: 271507743 NIP: 642-26-78-756 - Przedszkole posiada logo.
§ 3
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Przedszkole prowadzi oddziały integracyjne.
- Przedszkole prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
- Przedszkole używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do Przedszkola określa ustawa. Termin i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci do Przedszkola określa corocznie organ prowadzący.
§ 4
- Przedszkole funkcjonuje cały rok z wyjątkiem przerwy wakacyjnej.
- Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora Przedszkola i Rady Pedagogicznej.
- Zmianę organizacji pracy Przedszkola (łączenie oddziałów) przewiduje się w okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, w tym w okresie przerw urlopowych, świątecznych i ferii.
- Czas pracy przedszkola określa Arkusz Organizacji Przedszkola na dany rok szkolny.
- W czasie o którym mowa w ust. 4 przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w godzinach ustalonych przez organ prowadzący wynoszący 5,5 godzin dziennie.
- Przedszkole pracuje w dni robocze od poniedziałku do piątku.
Rozdział II
Cele i zadania Przedszkola
§ 5
- Celem Przedszkola jest:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej:
- umożliwienie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, przyjętymi do przedszkola.
§ 6
- Do zadań Przedszkola należy:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez fachową organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w czterech obszarach rozwojowych dziecka: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym;
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwiają im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- organizowanie zajęć, zabaw i odpoczynku z wykorzystaniem treści adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnego, naturalnego tempa rozwoju, wspierających indywidualność lub oryginalność dziecka, wzmacniających poczucie wartości oraz potrzebę uczestnictwa w grupie;
- organizowanie zajęć rozwijających nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo;
- organizowanie zajęć z wykorzystaniem treści adekwatnych do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci, prowadzących do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz zdrowia psychicznego;
- organizowanie zajęć budujących wrażliwość, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, otoczenia, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, sztuk plastycznych;
- organizowanie zajęć pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, rozwijających wrażliwość i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju dziecka;
- organizowanie zajęć umożliwiających samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, eksperymentowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- organizowanie zajęć prowadzących do poznania norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby w otoczeniu dziecka oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe, wynikające się z nagłego pojawienia się w otoczeniu dziecka sytuacji lub zagrożeń, w tym zagrożeń cywilizacyjnych, takich jak patologiczne zjawiska społeczne, psychologiczna ingerencja mediów w rozwój
dziecka, nieodpowiedzialne korzystanie z technologii, ubezwłasnowolnienie reklamą, moda, katastrofy, zdarzenia traumatyczne; - systematyczne wspieranie i rozwijanie mechanizmów uczenia się prowadzące do osiągnięcia przez dziecko poziomu rozwoju umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami, umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.
§ 7
- Cele i zadania Przedszkola realizowane są podczas zajęć grupowych i indywidualnej pracy z dzieckiem poprzez:
- właściwą organizację procesu nauczania z dostosowaniem pomocy dydaktycznych, treści, metod i form pracy do możliwości psychofizycznych dzieci;
- umożliwianie korzystania z pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- organizowanie nauki religii zgodnie z odrębnymi przepisami;
- organizację kół zainteresowań;
- organizację zajęć indywidualnych lub w zespołach dla dzieci wymagających pracy dydaktyczno – wyrównawczej oraz wspieranie dzieci uzdolnionych;
- stały kontakt z rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, prelekcji, konsultacji;
- prowadzenie przez nauczycieli działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dzieci.
- Sposób realizacji zadań Przedszkola uwzględnia również:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
- wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole;
- rodzaje i stopnie niepełnosprawności w przypadku dzieci niepełnosprawnych.
§ 8
- Świadczenia udzielane w Przedszkolu obejmują organizację i prowadzenie zajęć wspierających prawidłowy rozwój dziecka, a w szczególności:
- działania opiekuńcze dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości dziecka, zapewniające mu bezpieczne funkcjonowanie podczas zajęć w przedszkolu i poza nim;
- działania korekcyjno – kompensacyjne, dydaktyczno – wyrównawcze, logopedyczne i inne, umożliwiające dziecku osiągnięcie dojrzałości szkolnej;
- działania przygotowujące dzieci do udziału w przedszkolnych oraz środowiskowych konkursach, imprezach artystycznych i okolicznościowych;
- działania umożliwiające nauczycielom realizację programów własnych;
- gry i zabawy wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny dziecka, usprawniające i korygujące wady wymowy dziecka, rozwijające zainteresowanie dziecka otaczającym go światem oraz umożliwiające właściwy rozwój emocjonalny i społeczny.
- Zadania Przedszkola określa Roczny Plan Pracy Przedszkola.
§ 9
- W ramach posiadanych możliwości Przedszkole udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez:
- diagnozowanie środowiska dzieci;
- rozwijanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspokajania;
- rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i terapii dziecka;
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci i nauczycieli;
- umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
- udzielanie wsparcia dziecku uzdolnionemu;
- badanie dojrzałości szkolnej dziecka;
- podejmowanie czynności mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej realizowane są we współpracy z rodzicami, poradniami pedagogiczno – pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, nauczycielami i innymi współpracownikami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dziecka.
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele – specjaliści, m.in. psycholog, logopeda, fizjoterapeuta, terapeuta pedagogiczny, SI, specjaliści z zakresu pedagogiki specjalnej: oligofernopedagog, tyflopedagog, surdopedagog
- W Przedszkolu wprowadza się stanowisko pedagoga specjalnego.
- Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci;
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
- współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem;
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych;
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
- udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej dzieciom, rodzicom dzieci i nauczycielom;
- współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami;
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola.
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
Rozdział II a
Zasady organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległośćkształcenia na odległość
§ 9 a
- Zadania przedszkola mogą być realizowane również w wykorzystaniem Zadania przedszkola mogą być realizowane również w wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.metod i technik kształcenia na odległość.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość organizuje się w oddziałach, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałoweorganizuje się w oddziałach, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane z wykorzystaniem:realizowane z wykorzystaniem:
- poczty elektronicznej,poczty elektronicznej,
- innych środków komunikacji WhatsApp, Facebook, Messengerinnych środków komunikacji WhatsApp, Facebook, Messenger
- materiałów dostępnych na stronach internetowych MEiNmateriałów dostępnych na stronach internetowych MEiN--u, kuratorium u, kuratorium oświaty, CKE i OKE,oświaty, CKE i OKE,
- materiałów prezentowanych przez publiczną telewizję i radiofonię.materiałów prezentowanych przez publiczną telewizję i radiofonię.
- Zajęcia, o których mowa w ust. 2, realizuje się w razie wystąpienia:Zajęcia, o których mowa w ust. 2, realizuje się w razie wystąpienia:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci przedszkolnych w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,ez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zagrażającej zdrowiu dzieci na zewnątrz lub temperatury zagrażającej zdrowiu dzieci na zewnątrz lub ww pomieszczeniach, pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi,w których są prowadzone zajęcia z dziećmi,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci innego niż określone w pkt 1dzieci innego niż określone w pkt 1-3,
- Zajęcia dla dzieci z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Zajęcia dla dzieci z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość organizuje Dyrektor przedszkola w przypadku zawieszenia zajęć na okres organizuje Dyrektor przedszkola w przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni, nie później niż od trzeciego powyżej dwóch dni, nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.dnia zawieszenia zajęć.
- W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor przekazuje dzieciom, rodzicom i nauczycielom informację odległość dyrektor przekazuje dzieciom, rodzicom i nauczycielom informację oo sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie organizacji kształcenia sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologicznego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych.pedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych.
- Dyrektor organizuje zajęcia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, pedagogicznej, rewalidacyjne również z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na rewalidacyjne również z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.odległość.
- Dyrektor organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla dziecka, które z uwagi na kola dla dziecka, które z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod rodzaj niepełnosprawności nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, na wniosek rodziców.kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, na wniosek rodziców.
- Dyrektor odpowiada za skoordynowanie dziennej i tygodniowej liczby. Dyrektor odpowiada za skoordynowanie dziennej i tygodniowej liczby zajęć, zajęć, ww tym za ustalenie limitu zajęć prowadzonych w czasie rzeczywistym zarówno tym za ustalenie limitu zajęć prowadzonych w czasie rzeczywistym zarówno ww tygodniu, jak i w konkretnym dniu, przy uwzględnieniu bezpieczeństwa tygodniu, jak i w konkretnym dniu, przy uwzględnieniu bezpieczeństwa ii higieny pracy przy komputerze lub innym urządzeniu multimedialnym. higieny pracy przy komputerze lub innym urządzeniu multimedialnym.
- Zadaniem wychowawcy jest systematyczne, raz w tygodniu, zamieszczanie tyczne, raz w tygodniu, zamieszczanie rozkładu zajęć dla oddziału.
- Nauczyciele przekazują wychowankom z wykorzystaniem środków komunikacji Nauczyciele przekazują wychowankom z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość, o których mowa w ust. 3, informację o zadaniach z terminem ich na odległość, o których mowa w ust. 3, informację o zadaniach z terminem ich wykonania/przesłania, nie krótszym niż 5wykonania/przesłania, nie krótszym niż 5 dni i ustalonym w taki sposób, aby dni i ustalonym w taki sposób, aby wychowankowie mieli możliwość wykonania zadania w warunkach pracy zdalnej.wychowankowie mieli możliwość wykonania zadania w warunkach pracy zdalnej.
- Rodzice przesyłają wykonane przez dziecko zadania w sposób uzgodniony Rodzice przesyłają wykonane przez dziecko zadania w sposób uzgodniony zz nauczycielem. nauczycielem.
- W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na ik kształcenia na odległość nauczyciele przedszkola i specjaliści monitorują postępy dziecka na odległość nauczyciele przedszkola i specjaliści monitorują postępy dziecka na bieżąco i przekazują rodzicom informacje regularnie i terminowo z zachowaniem bieżąco i przekazują rodzicom informacje regularnie i terminowo z zachowaniem poufności.poufności.
- W przypadku braku możliwości komunikacji telefonicznej rodzice dzieci spełniających obowiązek przedszkolny zobowiązani są do konsultacji spełniających obowiązek przedszkolny zobowiązani są do konsultacji z wychowawcą osobiście na terenie przedszkola.wychowawcą osobiście na terenie przedszkola.
§ 9 b
- Przedszkole zapewnia nauczycielom możliwość prowadzenia nauczania Przedszkole zapewnia nauczycielom możliwość prowadzenia nauczania zdalnego w siedzibie przedszkola z wykorzystaniem przedszkolnego sprzętu komputerowego.
- Dyrektor powołuje zespół ds. zdalnego nauczania, którego zadaniem jest wspieranie pozostałych nauczycieli, dzielenie się doświadczeniami wspieranie pozostałych nauczycieli, dzielenie się doświadczeniami ii umiejętnościami informatycznymi oraz metodycznymi.umiejętnościami informatycznymi oraz metodycznymi.
§ 9 c
- Prowadzone przez nauczycieli zajęcia online mogą być obserwowane przez dyrektora w ramach prowadzonego wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.
- Celem obserwacji, o której mowa w ust. 1, jest weryfikowanie materiałów udostępnianych wychowankom do nauki, obserwowanie działań nauczyciela, w szczególności dotyczących: komunikowania celu zajęć, wskazywania wymaganych zadań i aktywności, wspierania w ich realizacji, dawania wskazówek, ukierunkowywania, oceniania, liczby zadawanych prac domowych. Obserwacje dyrektor prowadzi zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego oraz – jeżeli wynika to z potrzeb – także w trybie doraźnym.
§ 9 d.
- Dyrektor przedszkola koordynuje pracę nauczycieli oraz współpracę nauczycieli z rodzicami.
- Nauczyciel zobowiązany jest do odczytywania informacji wysyłanych przez dyrektora przedszkola w postaci wiadomości SMS, wiadomości e-mail, z użyciem komunikatorów internetowych.
- Nauczyciele wykonują pracę zdalnie lub pozostają w gotowości do pracy.
- Proponowane zajęcia powinny uwzględniać wiek dziecka i jego możliwości psychofizyczne.
- Wychowawca oddziału podaje zakres treści nauczania przy użyciu dostępnych środków komunikacji elektronicznej.
- Przy planowaniu pracy zdalnej do realizacji w domu proponuje się sytuacje sprzyjające zacieśnieniu rodzinnych relacji, np. konstruowanie gier, czytanie, zabawy sensoryczne, wspólną zabawę na podwórku.
- Zajęcia online lub offline oraz godziny konsultacji z rodzicami (ewentualnie z dziećmi dla poszczególnych oddziałów) odbywają się zgodnie z planem pracy odpowiadającym tygodniowemu pensum poszczególnych nauczycieli.
- Wszyscy nauczyciele są dostępni dla rodziców i ich dzieci w godzinach swojej pracy zgodnie z tygodniowym planem pracy.
- Nauczyciele wychowawcy potwierdzają obecność wychowanków na zajęciach.
- W czasie realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość wszyscy nauczyciele zobowiązani są do zapewnienia wychowankom „bezpieczeństwa w sieci.”
Rozdział III
Opieka nad dziećmi
§ 10
- Sprawowanie opieki nad dzieckiem w Przedszkolu odbywa się poprzez:
- poznanie i przestrzeganie przez dzieci zasad bezpieczeństwa na terenie Przedszkola i poza nim z uwzględnieniem elementarnych zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach publicznych;
- wyrabianie właściwych nawyków związanych z ochroną zdrowia, higieną osobistą i kulturą zachowania na co dzień;
- poznawanie i przestrzeganie przez dzieci zasad ochrony przyrody i kształtowanie postaw proekologicznych wobec środowiska, w którym żyjemy;
- wdrażanie do samoobsługi, rozwijanie samodzielności w myśleniu i działaniu, uczenie samokontroli;
- rozwijanie ekspresji i sprawności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenie ruchowe organizowane na świeżym powietrzu i w pomieszczeniach Przedszkola;
- umożliwienie dzieciom codziennego wyjścia na świeże powietrze;
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
§ 11
- Przy przyprowadzaniu dzieci do Przedszkola stosuje się następujące zasady:
- rodzice dziecka zobowiązani są do przyprowadzania dziecka w godzinach ustalonych przez Przedszkole, określonych w umowie cywilno – prawnej;
- rodzice są zobowiązani wprowadzić dziecko do budynku przedszkolnego, przygotowują dziecko w szatni do pobytu w Przedszkolu, a następnie przekazują je pod opiekę do grupy – nauczycielowi.
- rodzice składają pisemne upoważnienie dotyczące osób wskazanych do odbioru dziecka z Przedszkola;
- pracownicy Przedszkola nie ponoszą odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego poza terenem Przedszkola, tj., przed budynkiem, w ogrodzie oraz w szatni.
- Do Przedszkola przyprowadzane są dzieci zdrowe, bez objawów chorobowych:
- nie przyjmuje się dzieci z objawami chorobowymi (silny katar, uciążliwy kaszel, ból brzucha, wymioty, podwyższona temperatura lub inne niepokojące objawy);
- stan zdrowia dziecka przyprowadzanego do Przedszkola nie może zagrażać bezpieczeństwu fizycznemu dziecka oraz innym osobom przebywającym w jego otoczeniu;
- w przypadku zaobserwowania objawów chorobowych nauczyciel podejmuje kontakt z rodzicami w celu odebrania dziecka z Przedszkola;
- powiadomieni Rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
- Przedszkole udziela pomocy w nagłych wypadkach.
- W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia dziecka, Przedszkole wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia rodziców.
- Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką lekarza pogotowia i pracownika Przedszkola (nauczyciel lub Dyrektor).
§ 12
- Rodzice dziecka są zobowiązani do odbierania dziecka w godzinach ustalonych przez Przedszkole, określonych w umowie cywilno – prawnej.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę upoważnioną przez rodziców zapewniającą mu pełne bezpieczeństwo.
- Dziecko może być odbierane z Przedszkola przez rodziców lub inną upoważnioną przez nich osobę.
- W przypadku zamiaru odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające dziecko zobowiązane są do poinformowania o tym fakcie nauczyciela.
- Jeśli rodzice zdecydują, aby dziecko przyprowadzała i odbierała z Przedszkola inna upoważniona przez nich osoba zapewniająca mu pełne bezpieczeństwo, zobowiązani są do złożenia pisemnego oświadczenia woli w tym zakresie, zawierającego m.in. dane osoby upoważnionej. Oświadczenie może zostać zmienione lub odwołane w każdym czasie. 16
- W przypadkach szczególnie uzasadnionych osoba, o których mowa w ust.5, może zostać zobowiązana do potwierdzenia zgodności danych z dokumentem tożsamości.
- Nauczyciel lub inny pracownik Przedszkola przekazujący dziecko osobie upoważnionej, zobowiązany jest do przestrzegania zapisów zawartych w upoważnieniu.
§ 13
- O odebraniu dziecka przez rodziców lub osobę upoważnioną po wyznaczonym czasie, nauczyciel zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie Dyrektora Przedszkola.
2. W przypadku, gdy sytuacja, o której mowa w ust.1, nie ma charakteru sporadycznego, Przedszkole podejmuje działania interwencyjne, włącznie z powiadomieniem rodziców o wystąpieniu z wnioskiem do sądu rodzinnego i nieletnich o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka Przedszkola.
3. W sytuacji, gdy dziecko nie zostało odebrane z Przedszkola w wyznaczonym czasie, nauczyciel podejmuje działania zgodne z procedurą przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
4. Dziecka nie wydaje się rodzicom lub upoważnionej osobie, pozostającej pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego.
5. Przedszkole ma prawo odmówić rodzicowi, wobec którego sąd wydał orzeczenie o ograniczeniu lub pozbawieniu władzy rodzicielskiej, odebranie dziecka z Przedszkola.
§ 14
1. Przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo przebywanie w przedszkolu zgodne z Procedurą zdrowych i bezpiecznych warunków przebywania dziecka w przedszkolu oraz z Regulaminem organizowania imprez, spacerów i wycieczek.
Rozdział IV Formy współdziałania z rodzicami
§ 15
- Przedszkole oferuje rodzicom następujące formy współdziałania:
- konsultacje pedagogiczne – w miarę bieżących potrzeb;
- zebrania ogólne i grupowe organizowane w miarę potrzeb;
- zajęcia otwarte organizowane raz w miesiącu;
- kontakty indywidualne;
- spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości przedszkolnych;
- wycieczki, festyny;
- spotkania adaptacyjne organizowane w ramach dni otwartych;
- kącik dla rodziców;
- strona internetowa przedszkola;
- Facebook.
§ 16
- Zakres zadań Przedszkola związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci obejmuje:
- uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
- rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
- zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
- ustalenie w uzgodnieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
- udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
- przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
- opracowanie planu współpracy z rodzicami w danej grupie;
- angażowanie rodziców w działalność Przedszkola. 18
§ 17
- Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece nauczycielowi wychowawcy lub innym nauczycielom w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
Rozdział V
Organy Przedszkola
§ 18
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
§ 19
- Kompetencje Dyrektora Przedszkola obejmują w szczególności:
- kierowanie działalnością Przedszkola i reprezentowanie go na zewnątrz;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami;
- sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie im warunków zgodnych z celami statutowymi Przedszkola, w tym:
- organizowanie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
- udzielanie zezwolenia na spełnianie rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, w trybie odrębnych przepisów;
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Przedszkola;
- organizowanie administracyjnej, w tym finansowe i gospodarczej obsługi Przedszkola;
- współdziałanie ze szkołami oraz zakładami kształcenia nauczycieli przy organizacji praktyk pedagogicznych odbywanych w Przedszkolu;
- organizowanie i przeprowadzanie rekrutacji dzieci do Przedszkola;
- dokonywanie w drodze decyzji administracyjnej skreślenia wychowanka z listy wychowanków Przedszkola w przypadkach określonych w § 42 niniejszego Statutu;
- zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami;
- przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i pozostałym pracownikom Przedszkola;
- występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- dokonywanie oceny pracy nauczyciela;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
- stwarzanie warunków do realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka, opinii o wczesnym wspomaganiu i innych opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej;
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- Dyrektor Przedszkola:
- w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców;
- stwarza warunki bezpiecznego pobytu dzieciom oraz pracownikom Przedszkola;
- inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie podnoszenia jakości pracy Przedszkola oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego;
- przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola;
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno – archiwalnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku nieobecności Dyrektora Przedszkola zastępuje go Wicedyrektor lub nauczyciel Przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 20
- W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego w Przedszkolu;
- przygotowanie projektu nowego statutu albo projektu zmian statutu i uchwalanie projektu;
- wystąpienie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora Przedszkola;
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dzieci z listy wychowanków Przedszkola.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Przedszkola (arkusz organizacji Przedszkola na dany rok szkolny),
- projekt planu finansowego Przedszkola;
- wnioski Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
- dopuszczenie do użytku w Przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby jej członków.
- Tryb podejmowania uchwał odbywa się w drodze głosowania jawnego lub tajnego, jeżeli dotyczy spraw osobowych.
- Osoby biorące udział w zebraniach Rady Pedagogicznej zobowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
§ 21
- Rada Pedagogiczna działa w oparciu o Regulamin Rady Pedagogicznej.
§ 22
- W Przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków.
- Członkowie Rady Rodziców wybierani są co roku podczas zebrań grupowych, po jednym przedstawicielu rad grupowych.
- Rada Rodziców działa w oparciu o Regulamin Rady Rodziców.
§ 23
- Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności: uchwalenie regulaminu swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem;
- opiniowanie projektu planu finansowego;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola, o którym mowa w odrębnych przepisach.
§ 24
- Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, Dyrektora Przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Przedszkola.
- W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.
§ 25
- Organy Przedszkola mają prawo do działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
- Organy Przedszkola są zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania i realizacji celów i zadań Przedszkola.
- Współdziałanie organów Przedszkola obywa się według następujących zasad:
- zasady pozytywnej motywacji;
- zasady partnerstwa;
- zasady wielostronnego przepływu informacji;
- zasady aktywnej i systematycznej współpracy;
- zasady rozwiązywania sporów w drodze mediacji.
- Koordynatorem współdziałania organów jest Dyrektor Przedszkola.
- Współdziałanie organów Przedszkola obejmuje w szczególności:
- zapewnienie możliwości wykonywania kompetencji określonych w przepisach prawa i w Statucie Przedszkola poprzez:
- udzielanie pomocy organizacyjnej i obsługi administracyjnej;
- organizację zebrań przedstawicieli organów Przedszkola;
- możliwość występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw Przedszkola;
- rozpatrywanie wniosków i opinii na zebraniach organów;
- opiniowanie lub uzgadnianie podejmowanych działań w przypadkach określonych przepisami prawa, niniejszym Statutem i regulaminami poszczególnych organów;
- bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach poprzez:
- uczestnictwo przedstawicieli organu w zebraniach innych organów;
- kontakty indywidualne przewodniczących organów.
- zapewnienie możliwości wykonywania kompetencji określonych w przepisach prawa i w Statucie Przedszkola poprzez:
- Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów Przedszkola ustala Dyrektor Przedszkola.
§ 26
- Organy między sobą ustalają formy rozstrzygania sporów poprzez:
- dopuszczenie możliwości powołania komisji, w której skład wchodzi mediator zaakceptowany przez strony sporu;
- komisja, o której mowa po zapoznaniu się z istota sprawy ma prawo do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie zasad;
- rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron sporu;
- w przypadku wyczerpania możliwości rozwiązania sporu na terenie przedszkola każda ze stron ma prawo odwołać się do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od właściwości rzeczowej przedmiotu sporu.
Rozdział VI
Organizacja pracy Przedszkola 24
§ 27
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale ogólnodostępnym wynosi 25.
- Dyrektor przedszkola powierza oddział opiece:
- nauczycielom wychowawcom,
- nauczycielom wychowawcom oraz nauczycielowi wspomagającemu – w przypadku oddziału integracyjnego.
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć nauczania, wychowania i opieki w Przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych w Przedszkolu, w tym zajęć religii i zajęć rewalidacyjnych, dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5- 6 lat – około 30 minut.
- Do realizacji zadań statutowych Przedszkole posiada:
- sale zabaw;
- salę zajęć ruchowych;
- salę SI
- gabinet logopedy;
- gabinet psychologa;
- ogród przedszkolny.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Terminy przerw pracy Przedszkola ustala organ prowadzący na wspólny wniosek Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.
§ 28
- Liczba dzieci w oddziale integracyjnym wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Do oddziałów integracyjnych mogą uczęszczać dzieci pełnosprawne i niepełnosprawne, a w szczególności:
- dzieci słabosłyszące,
- dzieci słabowidzące,
- dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- dzieci niedostosowane społecznie,
- dzieci zagrożone niedostosowaniem społecznym.
- Do oddziałów integracyjnych mogą uczęszczać dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym po uprzedniej konsultacji specjalistycznej.
- W celu organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, o której mowa w § 9, dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju bądź inną opinię z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej tworzone są zespoły ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- W skład zespołu wchodzą nauczyciele oraz specjaliści powołani przez Dyrektora Przedszkola.
- Rodzice lub opiekunowie prawni dziecka mogą uczestniczyć w posiedzeniach zespołu.
- Zadaniem zespołu jest planowanie i koordynowanie udzielania dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w szczególności:
- opracowanie dla wychowanka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego (IPET), uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz dostosowanego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka we współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, w tym specjalistyczną,
- dokonanie przynajmniej dwa razy w roku okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka uwzględniającą ocenę efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz modyfikowanie programu, o którym mowa w ust. 6 pkt, jeśli jest taka potrzeba, we współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, w tym specjalistyczną,
- ustalenie dla dziecka form udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, okres oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
§ 29
- Dodatkowe informacje o organizacji pracy Przedszkola umieszczone są w ramowym rozkładzie dnia dla każdej grupy na dany rok szkolny.
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez Dyrektora Przedszkola, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną, związki zawodowe, organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Arkusz zatwierdza organ nadzorujący.
§ 30
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności, a także oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają dla swojego oddziału szczegółowy ramowy rozkład dnia grupy.
Rozdział VII
Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu
§ 31
- Działalność przedszkola jest finansowana przez Gminę i Miasto Czerwionka-Leszczyny oraz rodziców – w formie comiesięcznej odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.
- Miesięczną opłatę za Przedszkole stanowią dwa składniki:
- Opłaty za realizowane przez Przedszkole świadczenia i usługi w czasie przekraczającym czas bezpłatnych zajęć, reguluje uchwała Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach.
Odpłatność za realizowane świadczenia i usługi poza czasem przekraczającym czas bezpłatnych zajęć obowiązuje dzieci do lat 5. - Opłaty za wyżywienie wyliczone są, jako iloczyn dziennej stawki żywieniowej razy liczba dni, w których dziecko było obecne w przedszkolu.
Dzienna stawka wyżywienia dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych.
Wysokość opłaty za wyżywienie określa Dyrektor w porozumieniu z Organem prowadzącym.
- Opłaty za realizowane przez Przedszkole świadczenia i usługi w czasie przekraczającym czas bezpłatnych zajęć, reguluje uchwała Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach.
- Wysokość opłat naliczana jest do dnia 15-go każdego miesiąca przez intendentkę przedszkola na podstawie wskazań elektronicznego systemu rejestru obecności dzieci w przedszkolu.
- W ostatnim dniu pobytu dziecka w przedszkolu Rodzic zobowiązany jest do uregulowania należności.
- Płatność należy regulować na wskazane konto przedszkola do 15 dnia każdego miesiąca.
- Za zwłokę będą naliczane odsetki od należności publicznoprawnych. Odsetki naliczone będą począwszy od pierwszego dnia następującego po terminie płatności do dnia wpłaty włącznie.
- Rodzice zobowiązani są do zdeklarowania w procesie rekrutacji liczby godzin świadczeń dodatkowych oraz spożywanych posiłków.
- W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z 2 odpłatnych posiłków: śniadanie i obiad lub 3 odpłatnych posiłków: śniadanie, obiad, podwieczorek.
- Zmiany godzin uczęszczania dziecka do przedszkola mające wpływ na wysokość opłat – rodzic/opiekun prawny może dokonać po wcześniejszym porozumieniu z dyrektorem przedszkola w formie pisemnej, ze skutkiem najlepiej od pierwszego dnia następnego miesiąca.
§ 32
- W ciągu roku szkolnego dyrektor może nie wyrazić zgody na zmianę zdeklarowanych godzin w związku z organizacją pracy oddziałów.
Rozdział VIII
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 33
- W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjno – obsługowych.
- Nauczycieli oraz pracowników, o których mowa w ust.1, zatrudnia i zwalnia z zachowaniem odrębnych przepisów Dyrektor Przedszkola.
- Pracownicy pedagogiczni oraz pozostali pracownicy Przedszkola są zatrudniani według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany rok szkolny arkusza organizacyjnego.
- Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz administracyjno – obsługowych określa Dyrektor Przedszkola w zakresach czynności.
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli, nauczycieli – specjalistów oraz pracowników obsługi i administracji, których zatrudnia i zwalnia z zachowaniem odrębnych przepisów dyrektor przedszkola.
- Pracownicy są zatrudniani według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany rok szkolny arkusza organizacyjnego.
- Specjaliści, o których mowa w ust. 5 realizują powierzony im zakres zadań:
- Do zadań logopedy należy:
- diagnozowanie logopedyczne
- prowadzenie zajęć logopedycznych, porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli
- organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- podejmowanie działań profilaktycznych
- wspieranie nauczycieli, wychowawców
- Do zadań psychologa należy:
- działalność diagnostyczna, przeprowadzanie badań
- diagnoza sytuacji wychowawczej w grupie i indywidualnie
- organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- zapewnienie rodzicom doradztwa, minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych
- wspieranie nauczycieli i rodziców w problemach wychowawczych
- Do zadań fizjoterapeuty należy:
- działalność diagnostyczna, przeprowadzanie badań
- organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- podejmowanie działań profilaktycznych
- zapewnienie rodzicom doradztwa, minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych
- Do zadań tyflopedagoga, surdopedagoga, oligofrenopedagoga należy:
- działalność diagnostyczna, przeprowadzanie badań
- organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- podejmowanie działań profilaktycznych
- zapewnienie rodzicom doradztwa, minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych
- Do zadań logopedy należy:
§ 34
- Do zadań nauczycieli związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy w szczególności:
- sprawowanie bezpośredniej opieki nad powierzonymi dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem;
- systematyczne kontrolowanie miejsc, w których prowadzone są zajęcia;
- natychmiastowe powiadamianie o wszelkich uszkodzeniach w salach i pomieszczeniach, w tym meblach lub sprzętach;
- kontrola obecności dzieci na zajęciach;
- powiadomienie Dyrektora Przedszkola o wypadku dziecka;
- organizowanie wycieczek i spacerów zgodnie z obowiązującym w Przedszkolu Regulaminem organizowania imprez, spacerów i wycieczek.
- Nauczycieli w wykonywaniu zadań, o których mowa w ust.1, wspomagają pracownicy administracyjno – obsługowi Przedszkola.
§ 35
- Zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci obejmuje:
- uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
- rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
- zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
- ustalenie w porozumieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
- udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danej grupie;
- przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
- opracowanie planu współpracy z rodzicami;
- angażowanie rodziców w działalność Przedszkola.
§ 36
- Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość obejmuje:
- udział w opracowywaniu Planu Pracy Przedszkola;
- opracowywanie miesięcznych planów pracy dla oddziału z uwzględnieniem Planu pracy Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego realizowanego w grupie;
- uczestnictwo w ewaluacji wewnętrznej podejmowanej w Przedszkolu;
- wybór programu wychowania przedszkolnego;
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej grupy oraz innej dokumentacji zleconej przez Dyrektora Przedszkola zgodnie z przepisami prawa;
- przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej oraz sporządzenie informacji dla rodziców zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności, zainteresowań oraz niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka;
- kierowanie działalnością dziecka poprzez organizowanie środowiska wychowującego i tworzenie sytuacji edukacyjnych;
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole, nie pozostawiania dzieci bez opieki osoby dorosłej, w razie konieczności prośba o pomoc pracownika obsługi;
- systematyczne doskonalenie swoich kompetencji zawodowych oraz podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych do zajmowania stanowiska nauczyciela w Przedszkolu, które określają odrębne przepisy;
- dbałość o estetykę pomieszczeń;
- czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja postanowień i uchwał;
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym;
§ 37
- Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji obejmuje:
- rozpoznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
- prowadzenie bieżącej diagnostyki;
- wspieranie rozwoju dziecka poprzez organizowanie pracy indywidualnej z dzieckiem potrzebującym pomocy, ustalenia kierunków pracy z dzieckiem;
- dokumentowanie prowadzonych czynności zgodnie ze sposobem określonym przez Radę Pedagogiczną (arkusze obserwacji).
§ 38
- Zakres zadań nauczycieli związanych ze współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną obejmuje w szczególności:
- organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami – psychologiem, logopedą, fizjoterapeutą, pedagogiem specjalnym lub innym specjalistą
- udział w omówieniu pracy z logopedą, psychologiem, fizjoterapeutą, pedagogiem specjalnym lub z innym specjalistą zatrudnionym w przedszkolu.
§ 39
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Przedszkola, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych.
- Nauczyciel zobowiązany jest wykonywać inne czynności zlecone przez Dyrektora Przedszkola wynikające z działalności Przedszkola, w tym brać udział i pracować w zespołach nauczycieli.
- Nauczyciel prowadzi zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, jeżeli zachodzi ich konieczność, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 40
- Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
- Pracownik jest obowiązany w szczególności:
- przestrzegać czasu pracy ustalonego w przedszkolu;
- przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w przedszkolu porządku;
- przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
- dbać o dobro przedszkola, chronić jego mienie;
- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
- przestrzegać w przedszkolu zasad współżycia społecznego.
- Pracownicy niebędący nauczycielami mają również obowiązek dbania o bezpieczeństwo dzieci na terenie Przedszkola.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niebędących nauczycielami ustala Dyrektor Przedszkola.
Rozdział IX
Prawa i obowiązki dzieci
§ 41
- Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka, w szczególności do:
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- zabawy i działania w bezpiecznych warunkach;
- przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu;
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
- wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
- badania i eksperymentowania;
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);
- rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb;
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
- wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania;
- nagradzania wysiłku;
- formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań, (na które powinno uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź);
- ciągłej opieki ze strony nauczyciela;
- współpracy nauczyciel – dziecko opartej na poszanowaniu godności osobistej dziecka;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- nauki regulowania własnych potrzeb;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
- możliwości spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Do obowiązków dziecka należy:
- przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia;
- przestrzegania higieny osobistej;
- poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
- pełnienie dyżurów;
- wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich możliwości.
- Skargi przyjmuje i rozpatruje Dyrektor Przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 42
- Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
- niedostosowania dziecka do grupy (np. silna agresja) zagrażającego zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci i braku możliwości udzielania pomocy w ramach 35 środków, jakimi dysponuje Przedszkole; przy czym decyzja ta podejmowana jest w porozumieniu z psychologiem sprawującym opiekę nad dziećmi;
- uchylania się rodziców od współdziałania z nauczycielem oddziału w zakresie ustalenia zasad oddziaływania wychowawczego;
- braku możliwości określenia form pomocy i opieki dziecku wynikającego z odmowy podjęcia współpracy ze specjalistami poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
- Skreśleniu z listy wychowanków nie podlegają dzieci realizujące w Przedszkolu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Przedszkola.
- Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców.
Rozdział X
Prawa i obowiązki rodziców
§ 43
- Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola mają prawo do:
- zapoznawania się z zadaniami wynikającymi z Planu Pracy Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale (grupie);
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat swojego dziecka;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, psychologa, logopedy i rehabilitanta/fizjoterapeuty w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze metod udzielania pomocy;
- przekazywania Dyrektorowi Przedszkola wniosków dotyczących pracy Przedszkola;
- prowadzenia tzw. edukacji domowej, rozumianej jako zezwolenie na spełnianie przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza Przedszkolem w trybie odrębnych przepisów;
- realizacji indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego ich dziecka w trybie odrębnych przepisów.
§ 44
- Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
- przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu;
- przyprowadzanie do Przedszkola dziecka bez objawów chorobowych;
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola w godzinach ustalonych w umowie cywilno – prawnej;
- terminowe uiszczanie odpłatności za korzystanie z usług Przedszkola.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 45
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, pracowników obsługi i administracji oraz nauczycieli.
- Zmian oraz nowelizacji w Statucie przedszkola dokonuje się na wniosek Organów przedszkola, Organu Prowadzącego oraz Organu Nadzorującego lub w przypadku zmian przepisów.
- Zmian w Statucie dokonuje Rada Pedagogiczna w drodze uchwały.
- Dyrektor przedszkola publikuje ujednolicony tekst Statutu jako załącznik do Zarządzenia w sprawie ogłoszenia ujednoliconego tekstu Statutu Przedszkola.
- Dla zapewnienia znajomości Statutu jego tekst publikuje się do wiadomości publicznej (BIP, WWW przedszkola) oraz udostępnia zainteresowanym.
Redakcja podstrony
- Podmiot udostępniający informację
- Czerwionka-Leszczyny UGiM
- Pierwsza publikacja
- Czerwionka-Leszczyny UGiM 2013-12-03 14:10
- Aktualizacja publikacji
- IntraCOM Katowice 2024-11-28 15:10
- Wytworzenie publikacji
- IntraCOM.pl 2024-11-28 15:09
- Zatwierdzenie
- IntraCOM.pl 2024-11-28 15:09